Navigatie
Vorige Menu Volgende

2017-2.Openbaar Vervoer
Dames en Heren, goede morgen. Deze sprinter rijdt naar Wolfheze, Oosterbeek, Arnhem. Over enkele
minuten komen wij, volgens dienstregeling, aan in Roosendaal op spoor 3b; u kunt hier overstappen
op .... Dit is de trein van 10:08 naar Zwolle, Assen en Groningen. Het volgende station is
Ede-Wageningen, u kunt hier overstappen op de stoptrein naar Amersfoort. Dames en Heren, dit is
de rail-catering, ik kom zo dadelijk bij u langs met warme en gekoelde dranken, versnaperingen ....

Ik ben geboren en opgegroeid in Amsterdam. We waren niet rijk, dus openbaar vervoer werd gemeden
of tot een minimum beperkt: naar mijn tante in Haarlem gingen we niet met de trein, maar met de
goedkopere 'Haarlemse Tram'. Toen ik op mijn dertigste naar Noord Holland verhuisde werd dat, vooral
bij slecht weer, totaal anders: bus en trein brachten me naar mijn werk in Amsterdam. Zolang ik ambtenaar
was, bleef dat zo. Na mijn overstap naar de commerciële wereld kreeg ik een leaseauto en tot aan mijn
pensionering was de auto mijn primaire middel van verplaatsing. En daarna werd het fiets, bus en trein.

Dames en Heren, de trein naar Den Helder van 9:56 vertrekt over enkele minuten. We staan even voor
een rood sein: het spoor van aankomst is nog bezet. Wegens aanrijding met een persoon rijden er
minder treinen .... Door uitloop van werkzaamheden rijden er geen treinen naar .... Reizigers dienen te
rekenen met een vertraging van een half uur; door een beschadigd spoorviaduct .... Door een boom
op het spoor rijden er geen stoptreinen naar .... Door een tekort aan materieel rijden er minder treinen
naar Den Haag Centraal, houdt u rekening met een extra reistijd van 60 minuten. De trein van 16:08
naar Nijmegen vertrekt over 5 minuten. Door een stroomstoring rijden er geen sprinters naar Rhenen;
er worden bussen ingezet; let u op de omroepberichten.

Ik heb totaal negen (9!) busongelukken meegemaakt, waarvan een op het water (de waterbus van
Dordrecht naar Rotterdam). Twee maal bus tegen bus. Het meest spectaculair was een botsing waarbij
een Lelijk Eendje, waarin een jong paar, geplet werd tussen twee Amsterdamse stadsbussen. Jongen en
meisje werden ieder een kant uit geworpen en hadden maar een paar schrammen, de Citroen was nog
maar 50 centimeter lang en rook naar lekkende benzine (Urbanus noemt dat "Gans Accordeon").
Ik en velen met mij vlogen door de lucht. Gelukkig heb ik in al die gevallen nauwelijks letsel opgelopen.

Dames en Heren, ten gevolge van een sein- en wisselstoring rijdt de trein van 7:56 naar Breda niet.
Reizigers kunnen gebruik maken van een omleiding over .... De Intercity naar Amsterdam Centraal
van 12:05 vertrekt over 15 minuten. Ten gevolge van een gestrande trein rijden er minder .... Door
een defecte bovenleiding rijdt deze trein niet verder. Dames en Heren, goede morgen, ten gevolge van
een eerdere verstoring komen wij in Eindhoven aan met een vertraging van circa 50 minuten.
Het achterste deel met nummer 6713 rijdt niet verder. U wordt verzocht allen over te stappen op de
trein die zal binnenkomen op spoor 7. De NS adviseert reizigers om NIET met de trein naar
Rotterdam te reizen wegens .... Door een overwegstoring rijden er geen treinen naar Venlo.

Over het algemeen heb ik niet te klagen over de kwaliteit van het Nederlandse openbaar vervoer.
Goed, er weigert nog wel eens een OV-chip apparaat in de bus en ik heb eenmaal met mijn fiets
in een OV-chip-poortje klem gezeten .... Oh ja, en in de FYRA vloog er bij 248 Km/uur een deur uit
van de bestuurderscabine ....

Dames en Heren, wij vragen u nog enige minuten geduld, het lukt nog niet om de trein te koppelen *)
Dames en Heren, de intercity naar Rotterdam kan niet rijden want we hebben geen machinist *)
Dames en Heren, de Intercity Direct kan nog niet vertrekken want we zijn de locomotief kwijt *)
*) Zelf meegemaakt.

Met de trein heb ik nog maar eenmaal een ongeluk gehad en wel in Noord Viet Nam. Daarbij viel een
dode: een overstekende fietser. Hoe dat kon gebeuren is me een raadsel, want de (snel-)trein reed
maar 35 Km/uur. Met Vietnamese bussen heb ik nooit ongelukken gehad; een wonder, want ze rijden daar
vrijwel zonder remmen, links, rechts, in het midden en heel hard.
;JOOP!